Flygföraren, Regementsofficeren Mj Stig Haage, var född den 3 augusti 1924 i Landskrona och var gift sedan 1951. Haage hade en son och två döttrar.
Haage kom till F 13 från Stockholm, i augusti 1959 och hade vid haveritillfället totalt 2529 flygtimmar, varav 12 på J 35A. Han tillhörde den grupp flygförare som utbildades på J 35A och senare skulle tjänstgöra som instruktörer vid flottiljen. Utbildningen startade den 7 mars 1960.
Beskrivning
Haveridagen kl 10:13 startade Haage för att öva enskild stridsmässig avancerad flygning.
Under övning skulle Haage träna halvrollar från 10 000 m höjd, med vissa givna ingångsfarter och pådrag. Omkring 10 minuter efter starten anmälde Haage att han låg i spinn. Efter en stund ropade han på radion att flygplanet gått ur spinnen, men att det inte gick att manövrera. Efter en stund meddelade Haage att han skulle hoppa. Flygplanet har därefter kolliderat med marken fem km NO Stjärnorp.
Haage påträffades omkommen i vraket på haveriplatsen, trots att han meddelat att han avsåg att lämna flygplanet. Vid den tekniska utredningen framkom att utskjutningen misslyckats. Vid undersökning, efter haveriet, av andra katapultstolar till J 35A, konstaterades en del felaktigheter av olika slag på ett flertal stolar.
Haveriet orsakades av att flygplanet hamnat i ett okontrollerat läge som flygföraren inte lyckades häva.
Den aktuella övningen modifierades därefter så att högre ingångsfarter i halvrollarna infördes. Haverikommisionen anmärkte också på att övningarna med ny flygplanstyp borde drivas försiktigare, tills flygplanstypens samtliga egenskaper var kända.




