Flygföraren, officersaspiranten vpl furiren Boje Artur Wilhelm Krook, var född den 14 december 1929 i Munka-Ljungby. Redan från barnsben visade Krook och hans kamrater ett stort intresse för flyg. F 5 Ljungbyhed låg relativt nära.
Krook blev anställd som officersaspirant vid F 5 i juni 1949 och blev vpl furir i oktober 1950. Han blev förflyttad till F 13 under samma år.
Krook(ff) hade vid haveritillfället 338 flygtimmar varav 128 på J 28.
Beskrivning
Den 16 januari planerade andra och tredje divisionen en navigeringsflygning på 150 meters höjd. Routen omfattade sträckan F 13 – Gullringen – Valdemarsvik – F 13.
Vädret längs routen var ganska dåligt. Området omfattades av ett helslutet molntäcke med molnhöjd på omkring 300 meter. Sikten var cirka 10 km. Lokalt fanns snöbyar med sämre sikt och lägre molnhöjd.
Kl 09.10 startade ff i en J 28A ur tredje divisionen. Ff gick liksom övriga ff efter start ut i en vänstersväng på färdlinjen.
I höjd med Åtvidaberg befann sig ff något öster om färdlinjen. Ff svängde vänster och passerade då ungefär över Fjärsbo i riktning OSO. Ff hamnade då i ett område där molnhöjden successivt minskat och ff tvingades ner på allt lägre höjd och passerade sjön Glypen på ostlig kurs.
Då ff konstaterade att han låg än mer öster om färdlinjen svängde han höger vid sjön Ämten, varvid han kom att passera sjön Tolen på låg höjd med SV kurs. I västkanten på Tolen höjde sig terrängen kraftigt, cirka 60 meter över sjön. Sannolikt har ff, på grund av den dåliga sikten, i ett sent skede upptäckt höjdpartiet, varför han genomförde en kraftig upptagning. Efter högersvängen genomförde ff en vänstersväng, Då ff kom upp i molnkanten tryckte han ner nosen för att komma under molnen igen och kolliderade under dykning med det framför liggande höga bergspartiet.
Ff omkom omedelbart vid nedslaget.
Haveriet orsakades av att ff hamnat i ett område med sämre väder och vid försök att bibehålla marksikten kolliderat med höglänt terräng. Haverikommissionen bedömde att det rått vissa brister i kommunikationen och övningens upplägg, med hänsyn till de dåliga väderförhållandena. Oklarhet har även rått avseende höjdangivelser.
(bilderna är klickbara)


